Nový průlom v recyklaci baterií EV objevený švédskými vědci

Švédští vědci z Chalmers University of Technology představili novou a efektivní metodu recyklace kovů z vyřazených baterií elektromobilů. Tato metoda umožňuje získat 100 % hliníku a 98 % lithia obsaženého v bateriích, zároveň minimalizuje ztrátu cenných surovin, jako jsou nikl, kobalt a mangan. Navíc proces nevyžaduje použití drahých nebo škodlivých chemikálií, místo toho vědci používají kyselinu šťavelovou, která se nachází v rostlinné říši.
Nový přístup k recyklaci baterií
Tradiční metoda recyklace baterií, známá jako hydrometalurgie, zahrnuje rozpuštění všech kovů v baterii pomocí anorganické kyseliny. Poté se odstraní „nečistoty“, jako jsou hliník a měď, a následně se získávají cenné kovy, jako jsou kobalt, nikl, mangan a lithium. I když je množství zbytkového hliníku a mědi malé, vyžaduje tento proces několik čistících kroků, přičemž každý krok může vést ke ztrátě lithia.
S novou metodou vědci obrací pořadí procesu a nejprve získávají lithium a hliník. Tímto způsobem mohou snížit odpad cenných kovů potřebných pro výrobu nových baterií.
Laboratorní postup
Ve své laboratoři pro recyklaci baterií vědci používají vyřazené články baterií elektromobilů a jejich rozdrcený obsah. Jemně mletý černý prášek se rozpustí v průhledné organické kapalině zvané kyselina šťavelová. Prášek a kapalina se smíchají v zařízení připomínajícím kuchyňský mixér. Hliník a lithium se rozpustí v kyselině šťavelové, zatímco ostatní kovy zůstanou ve formě pevných látek.
Posledním krokem procesu je oddělení těchto kovů, aby se získalo lithium, které lze poté použít na výrobu nových baterií. „Protože kovy mají velmi odlišné vlastnosti, nemyslíme si, že by bylo těžké je oddělit. Naše metoda představuje slibnou novou cestu pro recyklaci baterií – cestu, která rozhodně stojí za další zkoumání,“ říká Léa Rouquette, doktorandka na katedře chemie a chemického inženýrství na Chalmers.
Vědecká skupina Martiny Petranikové se již mnoho let věnuje průkopnickému výzkumu recyklace kovů obsažených v lithium-iontových bateriích. Skupina spolupracuje s různými společnostmi na vývoji recyklace baterií elektromobilů a je partnerem ve velkých výzkumných a vývojových projektech, jako jsou projekty společností Volvo Cars a Northvolt.